Grupowe życie dżdżownicy

22 kwietnia 2010, 11:43

Dżdżownice tworzą "stada" i podejmują grupowe decyzje. Naukowcy z University of Liège podkreślają, że za pomocą dotyku zwierzęta te komunikują się i wzajemnie wpływają na swoje zachowanie.



Gry wideo nie przeszkadzają spać

16 kwietnia 2010, 16:24

Powszechne przekonanie o niezdrowych skutkach grania w brutalne gry obejmuje doniesienia o kłopotach z zasypianiem. Czy tak jest naprawdę? Okazuje się, że co najmniej nie do końca.


Czy te oczy mogą kłamać?

9 kwietnia 2010, 10:31

Awatary pojawiają się w licznych grach komputerowych, dobrze byłoby więc wiedzieć, czy mówią prawdę. Niestety, często mają statyczne bądź zaprogramowane wcześniej spojrzenie. Badacze z Uniwersyteckiego College'u Londyńskiego stwierdzili, że wykorzystując technologię śledzenia ruchów oczu zawiadującego cyfrową postacią człowieka, można by je rzutować na awatar, co znacznie usprawniłoby komunikację.


Stare rodzinne zdjęcie

Gorzkie owoce drzewa genealogicznego

9 kwietnia 2010, 08:30

Odtwarzanie rodzinnego drzewa genealogicznego to nowa moda, a zarazem dla wielu pasja i przyjemność. Czasami jednak ta badawcza przygoda może zamienić się w koszmar niewygodnych faktów, odnowionych konfliktów i rodzinnych „szkieletów w szafie" - wynika z badań socjologicznych.


Chichocząca wizytówka

30 marca 2010, 09:42

Chichot hieny przekazuje ważne informacje na temat danego osobnika. Wysokość dźwięku wskazuje na jego wiek, a zmienność częstotliwości na zajmowaną w stadzie pozycję.


Po alkoholu ciężsi (panowie) są bardziej agresywni

11 marca 2010, 17:28

W stanie upojenia alkoholowego duzi, masywni mężczyźni stają się agresywni. W czasie eksperymentu chętniej niż pozostali przedstawiciele ich płci porażali prądem fikcyjnego przeciwnika w laboratoryjnym konkursie. Po alkoholu kobiety, bez względu na wagę, nie rwały się do wyrządzania komukolwiek krzywdy (Journal of Experimental Social Psychology).


Jedenasta - najlepsza pora na kawę

10 marca 2010, 13:13

Naukowcy wykazali, że idealną porą na poranną przerwę kawową – tak w domu, jak i w biurze - jest godzina jedenasta. Profesor Charles Spence z Wydziału Psychologii Eksperymentalnej Uniwersytetu Oksfordzkiego ułożył równanie, uwzględniając wiele czynników, w tym towarzystwo, oświetlenie, muzykę czy aromat naparu. Jak widać, nie chodzi wyłącznie o jakąkolwiek małą czarną czy kawopodobny smak.


Decydujący kształt

2 marca 2010, 16:41

Po raz pierwszy wykazano, że za pomocą wyłącznie kształtu formy można zadecydować o rodzaju tkanki, w którą przekształci się komórka macierzysta ze szpiku kostnego.


Uczłowieczenie może być kosztowne

25 lutego 2010, 12:06

Ludzie wiedzą, że przedmioty, np. samochody czy komputery, są nieożywione, ale od czasu do czasu zachowują się, jakby tak nie było: zaczynają się kłócić z pecetem lub żywią cieplejsze uczucia w stosunku do swetra (i nie chodzi tu tylko o jego walory "grzewcze"). Okazuje się, że ze względy na skłonność do antropomorfizowania wystarczą przypadkowe nawet wskazówki, że produkt może być żywy, by konsumenci sprzeciwiali się wymienianiu go (Journal of Consumer Psychology).


Po co paleontologowi nieżywy lancetnik?

2 lutego 2010, 09:21

Gnijące szczątki są zazwyczaj przedmiotem zainteresowania kryminologów, ale ostatnio i paleontolodzy odkryli, że na coś mogą im się przydać. Naukowcy z Wydziału Geologii Uniwersytetu w Leicester opracowali nową metodę wydobywania danych ze skamielin sprzed 500 mln lat. Udało im się to dzięki analizie etapów rozkładu ciał współczesnych ryb. W ten sposób można było próbować dokładniej odtworzyć wygląd naszych odległych przodków.


Zostań Patronem

Od 2006 roku popularyzujemy naukę. Chcemy się rozwijać i dostarczać naszym Czytelnikom jeszcze więcej atrakcyjnych treści wysokiej jakości. Dlatego postanowiliśmy poprosić o wsparcie. Zostań naszym Patronem i pomóż nam rozwijać KopalnięWiedzy.

Patronite

Patroni KopalniWiedzy